Mint minden díjnak, mely tradíciókra épül, melynek díjátadói történelmi távlatokat ölelnek fel, ha csak pár évtizedről is van csak szó, megvan a maga babonája. Ezeket a babonákat a nemzetközi portálok mindenki számára igazolhatóvá teszik is azáltal, hogy minden film és szereplő összes díját lajstromba veszik. Amit csak ki kehet következtetni, már kikövetkeztették. Hány éve nem kapott semmit, mikor jelölték és nem kapta meg, mikor jelölték és megkapta? A filmes nagy összeesküvés elmélete is népes tábort ölel fel. Elég csak emlékeztetni a rajongókat, hogy a mostani jelöltek közül például Brad Pitt egy átsorolás miatt (Kevin Spacey a Közönséges bűnözőkben bizony főszereplő ám!) nem kaphatta meg a 12 majom című filmben nyújtott alakításáért a legjobb mellékszereplőnek járó aranypasit...
Az esélylatolgatást kezdjük a kész tények felvázolásával. A már kiosztott Golden Globe díjazottjainak áttekintése remek alkalom arra, hogy ismert és kevésbé ismert módszerekkel leszűkítsük a későbbi díjazottakat. Nem célunk elfárasztani mindenkit a töménytelen száraz adatokkal, és régmúlt időket idézni, ezért csak az elmúlt négy év alapján találgatunk.A 2005-2008 közötti díjátadókat nézve, az időben visszább haladván nagyobb eltéréseket találunk, mint az időben közelebb lévőeknél. Az eltéréseket nem csak abban kell keresni, hogy nem kapta meg a díjat, de még a jelöltségis hiányzik. Nincs akkora átfedés, mint a 2008-asoknál. A fő kategóriák, ugye, a színészeké, emellett a rendezést, filmet, a lelkesebbjei a forgatókönyveket, az idegennyelvű filmeket és az animációt is számon tartják. Az idei latolgatások mind abból fakadnak, hogy A Golden Globe-on hogyan szerepelt egy-egy alkotás, valamint hogy milyen jelölést kapott a BAFTA részéről.
A legjobb film esetében a Slumdog Millionare nem kaphat sem BAFTA-díjat, sem Oscart, az elmúlt négy évben még egy film sem volt, melyet Globe után díjaztak a másik 2 alkalommal. A nyertes gyaníthatóan a Benjamin Button vs Frost/Nixon csatából kerülhet ki, azonban az egyetlen esélye a Slumdognak a rendező személye, Danny Boyle, aki a Trainspottinggal a britek egyik kedvenc rendezője lett.
Legjobb női főszereplőként Globe-ozták Kate Winsletet (A szabadság útjai), akinek amellett, hogy a statisztika is azt ígéri, mind BAFTA, mind Oscar jutni fog, az is erősíti esélyeit, hogy a britek filmes akadémiája két szerepéért is jelöli. Mi ez ha nem tuti befutó? Legjobb férfi főszereplő díját januárban Mickey Rourke kapta a The Wrestler című filmben nyújtott alakításáért. Nos, ha számmisztikában nem is, az eddigi rutingyakorlatban bízva Rourke-nak meglesz mind a Brit, mind az Amerikai Filmakadémia díja. Ugyan a Golden Globe-on szét van választva drámai és vígjáték/musical kategóriákra a két nem főszereplői díjazása, de a listák alapján a vígjáték/musical kategória nem villogott az elmúlt négy évben a díjazottjaival a másik két kiosztón.
Mellékszerelői díjak terén már nincs kategorizálás, ami megkönnyíti a számadást végzők munkjáját is. Legjobb női mellékszereplőként Kate Winslet kapta az Arany Glóbuszt, A felolvasó című filmjéért, ezt azonban nem tűrhették honfitársai, mert a hazai kiosztón főszereplőként skatulyázták be, így BAFTA-díj ezen kategóriában nem várható tőle. Ellenben szabaddá vált az út egy másik hazájabéli hölgy számára, nevezetesen Tilda Swinton az, aki dörzsölheti tenyerét és ír(at)hatja a köszönőbeszédet. A honfi-vér hívó szava ellen szól a tény, Globe-ra nem jelölték Swintont, és csak olyan nyert a későbbiekbne, aki legalább jelölt volt. Ezek alapján az Amy Adams (Kétely), Penélope Cruz (Vicky Christina Barcelona), Marisa Tomei (The Wrestler) hölgytrió valamely tagja érezheti magát befutónak. Férfi vonalon minden téren Heath Ledger győzelmét lehet és kell is várni, toronymagasan kiemelkedik a mezőnyből, és ez akkor is így lenne, ha tragikus halála nem árnyékolná be a filmet és annak utóhatásait. Ezek ismeretében hiábavalónak tűnhetnek Tom Cruise zseniális jelenetei a Trópusi viharban, vagy szintúgy onnan Robert Downey Jr. műfeka karakter-rombolása.
Az animációs filmekre térve ugyan nagyobb szórás figyelhető meg, de a legnagyobb valószínűséggel a Wall-E fog befutni a későbbiekben, már csak a globálisabb mondanivaló miatt is. Ezen kategóriában azonban két rém veszélyes ellenféllel találta szembe magát a takarítórobot egészestés, szerelmes világmegmentése: a Libanoni keringő és a Persepolis is könnyen győzelemig juthat, már csak a közel-keleti téma szinte örök aktualitása és ezen esetekben igencsak rendhagyó feldolgozása miatt.
Ami miatt évek óta sír a magyar szája, a legjobb idegen nyelvű film kategória, illetve annak honi filmes érintetlensége... Ezen túllépve, az idei Golden-díjazott a Libanoni keringő, amely azonban az előbb említett animációs jelölés miatt legalább a BAFTÁ-ról lecsúszhat, de az Oscar elég erősen sanszos, már csak a film sajátosságai miatt is: az amerikai filmművészet egy ideje igen bőkezűen jutalmazza a tényfeltárást, a múlttal való szembenézést. Ugyanezen veszély fenyegeti a Persepolist is, a kettős megméretés lehet, hogy február 8-án mindkét alkotásnak kárára lesz, és egy nevető harmadik, a tipp szerint a Die Baader Meinhof Komplex fog befutni.
Ideje rátérni a főbb alkotók és alkotóegységek lehetősegeire és esélyeire is. A legjobb rendező díját Danny Boyle kapta a cikk elején említett Slumdog Millionaire-ért, aminek elnyerése szinte zöld utat adott a hátralévő két ceremónián. El az útból, Mr Boyle jönne díjat átvenni. Britként BAFTA-díjas, így, kijelentve, Oscar meg már a sarkon fordul, annyira nagy a szórás a díjátadók között....
Forgatókönyv terén már gondok adódnak, ugyanis a külföldi újságírók nem osztanak, csak legjobb forgatókönyvért díjat, nem osztják meg erőiket és/vagy figyelmüket eredeti és adaptált szekciókra. A Globe-on győztes Slumdog Millionaire azonban gond nélkül tarolhat a hátralevők során, ebben nyugodtan hagyatkozhatunk a az előző évek tendenciáira, már ami az adaptált forgatókönyveket illeti. Eredeti forgatókönyvek terén azonban mind a BAFTA, mind az Oscar során meglepetés várhat ránk, az öt jelölt nagyjából hasonló színvonalon mozog, s mindneki egyéni preferenciái alapján ítélkezik. A jelöltek az Égető bizonyíték, az Elcserélt életek, az Oly régóta szeretlek, az Erőszakik és a Milk. BAFTA-díjra esélyesebb az Erőszakik (hazahúz a brit szív?), Oscar bácsinál pedig a Coen-fivérek favoritok szinte mindig (Égető bizonyíték), de még sosem mérették meg magukat egy másik Akadémi-kedvenccel, Clint Eastwooddal.
Ezeket összevetve, leszögezhetjük, hogy hatalmas, világmegváltó eredmények nem születnek majd a nagyobb kategóriákban, apró, szinte számot sem tevő eltérések várhatóak a februári díjátadókon. A nem említett kategóriákban, mint zene, vágás, maszk, jelmez, speciális effektek, akkora a szórás, hogy a végkimenetelt megjósolni sem lehet.
Utolsó kommentek