Mindenek előtt fontos megemlíteni, hogy a poszt-apokaliptikus műfaj, a gazdasági világválság hatására az ezredforduló után új értelmet nyert. A pénzhajhász antagonisták (Hajsza a föld alatt – John Travolta) mellett, megjelent az elbocsátással és munkavesztéssel foglalkozó film is (Egek ura). A megoldást az önszabályozásban bemutató filmek meglátták azt a tényt, hogy az önmagát és a természetet meg nem becsülő társadalom csakis új szabályok mentén térhet vissza a régi (de most talán működő) rendszerbe.
A disztópikus filmek kritikusai azt mondják, hogy az önszabályozás, csakis egységes társadalmi rendszerbe válik sikeressé. Ennek ellenére megfigyelhetjük, hogy a Legenda vagyok Nevilleje (Will Smith), vagy Az ember gyermekének Theodore Faronja (Clive Owen) is eléri a céljait, még ha esetleges kétségek közt is hagyva minket a sikeres vagy sikertelen végkifejlettel kapcsolatban. Nem is beszélve az Éli könyvéről, amelyben a címszereplő ugyancsak eljuttatja a világon utolsó példányban levő ’rakományát’ a célhelyre.
A kollektív társadalmi összefogás természetesen nem elhanyagolható egy olyan világban, amely folyamatosan összefogásra buzdít a nehézségekből való kilábaláshoz.
A Spierig testvérek Daybreakerse ennek ellenére sem tud reményeket táplálni az összefogásban, ugyanis a megoldást a hatalommániás, vérhiánytól szenvedő vámpírok ellen mindössze néhány lázadó találja meg (akik nagy része el is veszik/átalakul), akik pontosan az önmegtartóztatás ellen épülő rendszerre bízzák a gyógyulást/emberré válást. Az új szabályok és a kollektív társdalom tehát kulcsfogalmak lettek az utóbbi év(ek) poszt-apokaliptikus filmjeiben.
„Hogy mennyiben egyeztethetők össze a túlélés szabályai a felebaráti szeretettel egy olyan világban, ahol már a puszta túlélés is önző gesztusnak számít?”[1] Erre a kérdésre keres választ Az út.
Cormac McCarthy kétségkívül az utóbbi év(tized) legnagyobb és legsikeresebb írója. A Véres délkörök, a Vad lovak, és a Nem vénnek való vidék után most Az út is megjelent magyar nyelvű fordításban. A forgatókönyv-szerű könyveket gyakran titulálták megfilmesíthetetlennek, ám a Nem vénnek való vidék sikere után Nick Wechsler producer azonnal elhappolta a többiek elől és gyorsan John Hillcoat rendező kezébe nyomta a legutóbb megfilmesített alkotás könyvét. A választás Az ajánlat (The Proposition) szívtelen és erőszakos ábrázolása mellett megférő, mély emberi érzelmeket bemutató rendező mellett kétségtelenül nem volt rossz döntés.

A film egy idilli, színes, virágos képpel kezdődik, amely azonban néhány másodperc után azonnal el is tűnik és belecsöppenünk abba a világba, amely majd végig jellemezni fogja a képi ábrázolást. Egy világégés utáni földön vagyunk, ahol apa és fia járja az utat egy bevásárlókocsival, amelyben gyakorlatilag az összes létező holmijuk megtalálható. Az írótól megtudhatjuk, hogy nála nem maga a természeti katasztrófa volt a fontos (mint mondjuk a Holnapután vagy a 2012 esetében). Mindössze annyit hoznak tudomásunkra, hogy 1 óra 17 perckor vakító fény érte a világot, és agyrázkódások sorozata. A fő kérdés az lesz, hogy egy katasztrófa sújtotta világban, az emberiség utolsó képviselői hogyan szervezik meg életüket, milyen célok vezérlik őket és hogyan viselkednek a még életben maradt társaikkal szemben. McCarthy (és testvére) elképzelése szerint, az emberek apró csoportokba tömörülnek és az idő haladtával elkerülhetetlenné válik, hogy egymást falják fel, saját életben maradásuk érdekében.
Ennek a koncepciónak tesz eleget a film, és a kritikusok szerint maga a könyv is. Láthatóvá vált tehát, hogy a kezdetben megfilmesíthetetlennek tűnő McCarthy könyvek, néhány átalakítással és bizonyos részek kiemelésével tökéletesen működnek a filmen is. A Nem vénnek való vidéknek és Az útnak is az az erőssége, hogy nem fejteget hosszú monológokat, inkább lélektanilag próbál hatni a nézőre. Ebben viszont pont az a legnehezebb a megfilmesítés során, hogy az olvasóban addig kialakult képek, érzelmek, ne tűnjenek idegennek a vásznon sem.
Ezeknek a feladatoknak kellett megfelelnie Javier Aguirresaorbe operatőrnek, aki a szürkés (bányavidékeken történő) ábrázolással szinte Az ember gyermekének Emmanuel Lubezki által történő búskomor világát juttatja eszünkbe.
A világ tehát elpusztult. Nem maradtak állatok, emberek is csak páran, a növényvilág is mindössze néhány csupasz, düledező fára redukálódik. Ezekbe a képsorokba lép be névtelenül egy család két megmaradt tagja. A kommunikáció közöttük nem foglalkozik a múlttal (az anya egyszer merül föl), a régebbi eseményeket flashback-ekben, az apa elmondása/gondolkodása alapján ismerhetjük meg. A fentebb említett túlélés szabályai folyamatosan lesznek ismertetve (nem úgy, mint mondjuk a Zombieland első képkockái során). A megtett út során történő beszélgetések és események lesznek azok, amelyek a filmben felmerülő társadalmi rendszerben a felnőtté válás (és egyben a túlélés) szabályai/feltételei lesznek. Ezek a szabályok azonban nem egy szociális társadalomban élő ember szabályai, hanem egy olyan társadalomé, ahol az emberek embereket esznek, kannibálokká válnak.
Ezekkel az előírásokkal foglalkozik bizonyos szinten a nagy sikert arató District 9 és Avatar is, ahol az ’emberi embertelenség’ és kapzsiság, valamint hatalomvágy kerül a középpontba.
„Időnként régi történeteket mesélek a fiúnak a bátorságról és az igazságosságról. Nehéz már visszaemlékezni rájuk.”
A lecsupaszított, kiégett világ emberei próbálnak életben maradni a kannibalizmustól és erkölcstelenségtől sújtott világban. Két dolog van bennük, ami reményt adhat: az egyik az, hogy hordozzák a tüzet. Az emberiség tüzét, amely önmagukban van, és amely megkülönbözteti őket a ’rosszaktól’ (emberevőktől). A másik egy cél, ami nem más, mint dél. Délnek tartanak a jobb élet, melegebb idő, több élelem, és civilizált emberek reményében. Nem tudják, hogy mi várja őket arra, viszont a remény az, amely az irodalom során rengetegszer felmerül az emberiség kapcsán. A remény adhatja nekik azt a pluszt, amely segít majd a cél elérésében és a ’rosszaktól’ megkülönbözteti őket.

Nehéz azonban megtartani a reményt abban a helyzetben, ahol már az életadó személy, az anya is feladta a harcot. Charlize Theron nem kapott sok időt a vásznon. Mindössze néhány flashback-re korlátozódik a szerepe, azonban itt olyan erővel segít rá a remény elvesztéséhez, hogy nehéz lehet vitatni ennek a megoldásnak a létjogosultságát.
A film vele kezdődik, kontrasztot mutatva a múlt és jelen között. A második flashback során megismerjük a gyerek születését. Erős ellenérzés figyelhető meg itt a szülés szükségességének kérdéséről.[3] A harmadik emlékezésnél két töltény gurul az asztalra. Ez a két töltény válik valamilyen megváltó tárggyá a kannibálokkal szemben majd az apa és a fiú számára. Az anya akarja ’használni’ ezeket, ezzel is bizonyítva, hogy feladta az életbe vetett hitét (és még a fiát is magával akarja ’vinni’).
Az életben maradással kapcsolatban ezek a képsorok is felvetnek egy kérdést: Mi is az igazi öngyilkosság? Bekapni egy pisztoly csövét, vagy éppen életben maradni?
Az utolsó előtti visszatekintésekben az anya elhagyja a családot. Meghal.
Visszatérve a jelenbe ezekkel párhuzamosan a fiúban jelenik meg az anya hiánya. Az apa válasza: ne gondolj rá. Eldobva felesége fényképét és jegygyűrűjét, teljesen elengedi azt a személyt, aki álmaiban is az élet eldobására bíztatta és már csak a fiú marad vele, aki a remény megtestesítője.[4]
Az anya halála után nem marad más mesélni való történet a múltból. Ekkor azonban az idillikusabb jelenbe vetett hit is szertefoszlik az emberi éléskamrával.
Erős ellentétezés érződik ezek után, hogy míg a ’rosszak’ éléskamrája emberekkel van tele, a ’tűz hordozóinak’ egy konzervekkel, italokkal teli éléskamara jutott. Ezzel is kicsit teret engedve a jutalomnak, amely az emberiesség megőrzésének jutalma.
„Azt gondolod, hogy egy másik világból jöttem, ugye?”
A filmbeli múlttal és a jelennel való azonosulás a film azon pontján jön el, amikor egy mai átlagos fürdés, étkezés, öltözködés, ott különleges rítussá válik. A fürdés, hajvágás, étkezés után az apa whiskey-t bont és cigire gyújt. A filmbeli világban lezajló különleges események, mai értelemben átlagosak. A társadalomkritika itt is megfogalmazódik ugyanúgy, mint ahogy az Éli könyvében is ki lett mondva: túl sok mindenünk van, amiket nem becsülünk meg, és amelyekért egy poszt-apokaliptikus korban ölnének (itt gondolhatunk Az út Cola-ivós jelentére is).

A katolikus neveltetésű McCarthy tehát Isten kilétét is hozzáférhetetlenebbé téve, emberi formába önti (a fiú személyében). Új fogódzót teremtve és újra visszaemelve a megváltót a földi létbe, aki a Bibliában is a társadalom nem megfelelő ’működése’ idejében jött el közénk.
Az első közvetlen találkozás (melynek során az apa megöli a gyermek életét fenyegető személyt) és a második, idillikusabb találkozás (az öreggel) után, újra elvész a hit, a barátságos emberi kapcsolatokban. Az afro-amerikai ember megbüntetését követően (amely az apa számára tanító célzattal bírna a gyermek számára, ha ő már nem lesz) a lopás után, ismét a fiú lesz az, aki még mindig próbálkozik az emberségességgel és vissza akarja adni az elvett ruhákat.
„Tégy úgy, ahogy eddig tettünk!”
A road-movie[5] befejező jelenetei a tengerpartara helyezik a hangsúlyt, amely oly gyakori befejezése a filmeknek (pl.: Francois Truffaut – Négyszáz csapás). Az életadó tenger lesz az, ahol az apa az utolsó haláltusáját vívja, remélve, hogy minden tudást átadott a fiának, amely a túléléshez szükséges.
Amikor a fiú gyakorlatilag egyedül marad és elindul, hogy folytassa az utat, akkor találkozik azzal a családdal, amely végig követte őket, és amely a ’krisztusi gyermek’ számára újra reménnyel szolgálhat abban, hogy a tüzet, amelyet apjával együtt kezdett el hordozni, eljuttassa arra a helyre, amely reményei szerint egy jobb, idillikusabb jövővel szolgálhat. Ahogy eddig…(?)
[1] SEPSI László: Átokföldjén. Filmvilág 2010/4. 18.
[2] Filmvilág, 2010/3. 64.
[3] Ez előtt a jelenet előtt ugyanis egy pajtában láthatjuk az apát és fiát, akik élelem reményében mennek oda, azonban egy felakasztott család képe fogadja őket. Ez a látvány viszont már meg sem rendíti a fiút, tekintve, hogy ebben nőtt fel.
[4] Az utolsó flashback-ben már idilli képek jelennek meg feleségével.
[5] „Kalandok és találkozások sorozata, melynek a kietlen tájban mozgó két magányos figura monoton mindennapi tevékenysége adja állandó ritmusát.” (SEPSI László: Átokföldjén. Filmvilág 2010/4. 21.)
Utolsó kommentek