Egy örökérvényű Disney klasszikusról szól jelen irományunk, mely azóta legendás kult-státuszba emelkedett, s hatalmas rajongótáborral is rendelkezik. Bizony, sokaknak Tim Burton nevéről egyből a Karácsonyi lidércnyomás jut eszébe, nem alaptalanul, tegyük hozzá. A filmnek pedig ebben a hónapban aktualitása is van, ugyanis szeptember 29-el elérkezik hozzánk Blu-Ray-en is.
Tim Burton rendező kétség kívül élő legendának számít, hiszen filmjei egytől egyig olyanok, melyek rabul ejtik, s beszippantják az arra fogékonyakat, s lássuk be, nem minden művész képes ilyen erőteljes hatást kiváltani az emberekből. Művészetét leginkább a sötét, komor, groteszk figurák, s az irántuk oly nagy rokonszenv határozza meg, melyben sokszor a gótikus, vagy éppen a viktoriánus korszak is visszaköszön, növelve a mű hangulatát, s ennek egyvelegéből születik meg a hamisítatlan Tim Burton-film.
Tim pedig igen sokféle műfajban kipróbálta magát, melyekbe a legtöbb esetben sajátos képi világát és hangulati elemeit is beemelte. Készített szuperhős-filmet, mindjárt kettőt is (Batman- 1989, Batman visszatér-1992), életrajzi filmet (Ed Wood- 1994) könyvadaptációkat (Charlie és a csokigyár- 2005, Alice Csodaországban- 2010, A majmok bolygója- 2001, Az Álmosvölgy legendája- 1999), vagy éppen idegen inváziós katasztrófafilmet (Támad a Mars!- 1996). Filmográfiája rendkívül változatos, s meg kell említenünk egy technikát, mely többször is visszaköszön munkásságában, s ennek segítségével is felejthetetlen művekkel ajándékozott meg bennünket, mint például éppen a Karácsonyi lidércnyomás.
Ez pedig nem más, mint a stop-motion, azon belül is a clay-motion technika, vagyis a gyurma animáció. A stop-motion lényege, hogy az animálandó tárgyakat, karaktereket úgy keltik életre, hogy az éppen igényelt mozgásuk minden egyes fázisát lefényképezik, s ezt utána összevágják, így kapva meg a végleges, kvázi animált, mozgó szekvenciát. Egy kamera másodpercenként 24 képkockát rögzít, tehát ahhoz, hogy ezzel a technikával folyamatos látványt érjünk el, 24 képet kell készíteni a mozgás 1 másodpercéhez. Ez rengeteg munkát és odafigyelést igényel, így általában a stop-motion-el felvett anyagot kevesebb képkockából állítják össze, például másodpercenként 16-ból, vagy éppen 18-ból, s ettől lesz egy kissé „darabos” a mozgás a vásznon. De ez a munka és odafigyelés értékéből semmit sem von le természetesen. Ezzel a technikával alkotta meg Tim Burton például 1982-ben a Vincent című animációs rövidfilmjét, vagy a 2005-ben általa rendezett Halott menyasszonyt is. S a közte eltelt időben, pontosabban 1993-ban alkotta meg a legendássá vált Karácsonyi lidércnyomás világát.
Mindenki Tim Burton filmrendezőhöz köti a filmet, s igazuk is van, azonban nem ő volt ezúttal a rendező, hanem Henry Selick (Coraline és a titkos ajtó- 2009). Tim azonban nemcsak filmrendező, hanem festő és- rajzolóművész és költő is, s a műben található karakterek, valamint a történet az teljesen az ő esze munkáját dicsérik, így joggal nevezhetjük Burton-t a film alkotójának, azonban Selick szakértelme, s Danny Elfman varázslatos dalai is hozzájárulnak ahhoz, hogy egy felejthetetlen élménnyé varázsolják az alkotást.
Történetünk Halloween városban játszódik, ahol minden a Halloween körüli ünneplés, valamint az arra való felkészülésről szól. A város rettegett ijesztgetője, félelmetes főműsorszáma a rémséges, ám nagyon kedves Jack Skellington. Sajnos Jack már unalmasnak találja azt, hogy folyton a frászt hozza a másikra, s kisség megcsömörlött és megunta munkáját. Azonban mindent megváltoztat egy erdőben tett séta, ahol rátalál egy facsoportra, melyekre egy-egy ajtó van festve, mindegyik egy külön ünnepet jelenít meg. Jack-nek pedig a karácsonyfa nyeri el a tetszését, s kinyitja a bejárati ajtót és azon nyomban Karácsony városban találja magát. Teljesen ámulatba esik a karácsonyi hangulat láttán, s annyira megtetszik neki az ünnep szépsége, tisztasága és ártatlansága, hogy elhatározza, idén bizony Halloween városba elhozza a karácsonyt. Jack tervét lelkes támogatás övezi, de még ekkor nem sejti, hogy mi is lesz a következménye a jóakaratának…
A történet magával ragadó, a karakterek pedig a lehető legváltozatosabbak. Nagyon jól el van találva a két világ közötti határvonal. Halloween város megjelenítése és az ott élő szereplők, Jack-en, Sally-n, a professzoron át a polgármesterig, a vámpírokkal, boszorkányokkal és a farkasemberrel bezárólag különlegesek, egyediek és a listát még sokáig lehetne folytatni. A film látványvilága és megjelenítése tehát kitűnő, művészi munka.
Persze a varázslatos látvány, a jó történet és a sok karakter nem lenne elég, mivel egy báb-musical-ről van szó, s mint ilyen, a zenék és dalok is nagyon fontosak. A film itt is csillagos ötösre vizsgázik, sőt, megkockáztatom kijelenteni, hogy a dalok lettek a legjobbak a filmben. És itt a nagyobb elismerés Danny Elfmannak jár. Fülbemászó, ugyanakkor sokszor hátborzongató zenét és fantasztikus szövegeket sikerült alkotnia a mű alá. Sőt, Jack dalait saját maga énekelte fel.
A szeptember végén megjelenő korongot pedig érdemes lesz beszerezni, hiszen kitűnő képminőségben élvezhetjük az alkotást, valamint rengeteg extra kapott helyet, mint például két korábbi Burton- animáció, a Vincent és a Frankenweenie, de egy majd félórás werkfilmet is megnézhetünk, hogy hogyan készült a mű, valamint Christopher Lee narrálásában meghallgatható Tim eredeti verse, ami alapján elkészítették a kész történetet.
A film egészén látszik az aprólékos művészi munka. Dicséret illet mindenkit, aki részt vett abban, hogy ez a film megszülethessen. A mai napig semmit sem vesztett az értékéből. Az animátorok és díszletesek remek munkát végeztek, hiszen minden szereplő valódi, igazi báb volt, s helyszíneket is mind megépítették hozzá kézzel. Dicséret a rendezőnek, Henry Selicknek, Danny Elfmannak a felejthetetlen dalokért és zenéért (nemrégiben neves együttesek és zenészek feldolgozták a dalokat, többek között Marilyn Manson, a KoRn, az All American Rejects, vagy éppen Amy Lee. A lemezt Nightmare Revisited címen keressétek, melegen ajánlom meghallgatásra!).
A legnagyobb dicséret pedig szerintem Tim Burton-t illeti, amiért kitalálta a történetet és karaktereket, bizonyítva, hogy milyen különlegeset és maradandót tud alkotni, valamint, hogy inspirálta az alkotótársait, akik mindent kitettek magukért, hogy megszülethessen a Karácsonyi lidércnyomás! Nemcsak karácsonykor, vagy éppen halloweenkor, hanem az év minden napján ajánlom ezt a filmet, hiszen Halloween városban minden nap gyakorlatilag rémségesen ijesztgetős halloween van, míg nálunk a lidércnyomás lehet bizony karácsonyi!
10/10
Utolsó kommentek