Az utóbbi évek másról sem szóltak, mint a 77 éves Roman Polanskiról szóló bűncselekményről, melyet 32 évvel ezelőtt követett el egy Samantha Geimer nevű (akkor még 13 éves) kislánnyal. A rendező éppen a zürichi filmfesztiválra érkezett meg, amikor elfogták őt a rendőrök. Az eset egy éve történt, amely máig tisztázatlan, az viszont kétségtelen, hogy ilyen helyzetben is képes volt valami újat letenni az asztalra a lengyel származású színész, rendező, író, producer. A Szellemíró Polanski idei alkotása, azonban mindig érdekes a háttér, amikor a rendezők, színészek dolgoznak (gondoljunk csak a Mr. és Mrs. Smith-re és Branjelináékra).
Az 1933-ban született rendező rengeteg alkotást jegyzett filmes karrierje során, amelyek nem merülnek ki az átlagfilm kategóriákban. Olyan műveket tudhat magáénak, melyeket számos díjjal jutalmaztak a különböző filmfesztiválokon. Az ő nevéhez fűződik az 1962-es Kés a vízben, a ’65-ös Iszonyat, a ’66-os Zsákutca, a ’68-as Rosemary gyermeke, a ’75-ös Kínai negyed, vagy a 2002-es A zongorista. Kapott már Arany és Ezüst Medve, FIPRESCI-díjat, valamint a legjobb rendező díját a Golden Globe-on, a BAFTA-n és az Oscar-on. Ezeket pedig bővítette ugyancsak a legjobb rendező díjával a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. Ez az út tehát kicsit sem mondható felejthetőnek, azonban mint a legtöbb nagy művész, ő is rálépett arra az útra, amelyet a törvény nem néz el. Mindazonáltal nem ez alapján kell megítélni őt, és nem is erre hegyezném ki mondandómat.
A film Ewan McGregorról szól, aki egy ’szellemíró’. Nem is tudjuk meg igazi nevét, igazából nincs is rá szükség. A ’szellemíró’ egy olyan személy, aki híres emberek helyett, az ő nevük alatt írja meg önéletrajzi műveiket. MCGregort ügynöke kéri fel a feladatra, miután a munkát elkezdő ’szellemíró’ rejtélyes körülmények között meghal. A feladata az ex-miniszterelnök Adam Lang (Pierce Brosnan) önéletrajzának megírása. Folytatva elődje munkáját egyre szövevényesebb dolgokra jön rá, kapcsolatot talál Lang és a CIA között. Eközben Langet háborús bűnökkel vádolják meg. A ’szellemíró’ egyre közelebbi kapcsolatba kerül Adam feleségével Ruth-tal (Olivia Williams), miközben a saját élete is veszélybe kerül.
Mindig érdekes témákkal szolgálnak azok a filmek, amelyek a múlttal kapcsolatos dolgokat próbálják felfedni. Legutóbb A tetovált lány szereplői próbálták egy család sötét múltját felfedni, miközben maguk a főszereplők is veszélyeztetetté váltak (ez pedig a thrillerek alapja). Ahogy a múlt dolgai egyre fejlenek fel, úgy jutunk mindig újabb meghökkenésekre, és az ’üldözöttek’ is egyre nagyobb kapálózásba kezdenek, védeni próbálván magukat.
A ’szellemíró’ itt igen kényes talajra téved. A politikai dolgok mindig különleges jelentőséggel bírnak mind a mindennapi életben, mind pedig a filmek területén. Amikor pedig az érdekek ütköznek, egy kisember, vagy nevezzük talán átlagembernek, nem sokat tehet ez ellen.
Ezekkel ellentétben viszont a filmek mindig átlagembereket ábrázolnak és tesznek a középpontba, nagyban hozzájárulva az azonosulás lehetőségéhez. Amikor pedig a néző egy hozzá hierarchikusan hasonló szinten lévő karaktert lát lehiszi, elhitetik vele, hogy képes lehet felfedni az igazságot, jót cselekedni. Sajnos legtöbbször a történet végére ezek a remények szertefoszlanak, azonban a remény mindig adott marad, amelyből majd később tudunk táplálkozni.
A Szellemíró esetében Ewan McGregor lesz az, aki az átlagembert elhozza nekünk. Legutóbb az I Love You Phillip Morrisnál nem győztem őt dicsérni, és hát mit ad Isten? megint róla kellene véleményt formálni. Igazából mást nem is tudok róla mondani. Annyi viszont biztos, hogy ezzel a filmmel sem lefelé indult egy lejtőn, amely lejtő a színészek gyakori hullámvölgyeihez vezető út szokott lenni. Pierce Brosnan nálam még mindig James Bond (mint mondjuk a felettem lévő generációknak Roger Moore, vagy Sean Connery. Sajnálatos dolog a beskatulyázás és nem is szeretném, hiszen rengeteg próbálkozása volt már ’ex-ügynökként’ különböző műfajokban (Seraphim Falls, Mamma Mia!, Villámtolvaj, Emlékezz rám).
Mellettük jelenik meg még két fura karakter Amelia Bly (Kim Catrall) és Ruth Lang (Olivia Williams) személyében, akik tovább tudják fokozni a múlt titkait és akik teljesen kiismerhetetlenné válnak a történet során.
A Szellemíró mindenképpen ajánlatos alkotás a Polanski-rajongóknak és akiket valamennyire is érdekel a politika. Ha viszont érdekel McGregor ismételten új arca, vagy Brosnan, mint ex-miniszterelnök, akkor se kerülje el senki figyelmét a film. Polanskinak a legjobbakat kívánjuk McGregortól pedig még, még, még!!!
IMDb: 7.6
Rottentomatoes: 84%
Vetítik: Belvárosi Mozi
Utolsó kommentek